מהו אסבסט וכיצד מתייחסים אליו

אסבסט קבוצה של שישה מינרלים הגדלים בטבע . המינרלים הטבעיים המורכבים מסיבים עמידים לחום. מינרל האסבסט שימש באלפי מוצרי צריכה בארה"ב עד שנודע על סכנה של האסבסט. האסבסט גורם למחלה שנקראת מזותליומה, סוג של סרטן ריאות וסוגים של סרטן אחר. אסבסט קיים בארה"ב, אך אינו אסור . שאלה האם מתפתחת מחלת מזותליומה מספר שנים לאחר שנחשפים לאסבסט ?

סיבי אסבסט וכיצד אנחנו חשופים לאסבסט ולמה זה מסוכן. מהו אסבסט ? אסבסט הוא מינרל טבעי המורכב מסיבים גמישים ועמידים בפני חום, חשמל וקורוזיה.

תכונות אלו הופכות את המינרל הטבעי הזה לבעל משמעות רבה בקרב הצרכנים לשימושי ביותר . עם זאת, חשיפה לאסבסט היא רעילה ומסוכנת מאוד. אסבסט לאורך השנים היה בשימוש נרחב בבנייה כמבודד יעיל, וניתן להוסיף אותו לבד וביחד למספר רב של מוצרים , נייר, מלט, פלסטיק וחומרים אחרים כדי לחזק אותם. אבל כאשר אבק אסבסט נשאף או נבלע לתוך הראיות של האדם מצב בו הסיבים יכולים להילכד לצמיתות בגוף.

במשך עשרות שנים, סיבי אסבסט כלואים ודבוקים לריאות עלולים לגרום לדלקות, צלקות ובסופו של דבר לנזק בלתי הפיך . חשיפה לאסבסט עלולה לגרום לסרטן ולמצבים בריאותיים אחרים. סרטן נדיר ואגרסיבי בשם מזותליומה נגרם כמעט אך ורק מחשיפה לאסבסט. שאיפת אסבסט גורמת בנוסף למחלת ריאות מתקדמת הנקראת אסבסטוזיס. מינרל סיב האסבסט הן שהופכות את האסבסט למסוכן. טיפים לטיפול באסבסט בצורה בטוחה חוק תגובת החירום של הסכנה באסבסט משנת 1986 מכיר באופן לגלי בשישה סוגים של אסבסט המתחלקים לשתי קטגוריות: אמפיבול וסרפנטין.

אמפיבול אסבסט -לסיבי אסבסט אמפיבול יש צורה של שערה ישרה ומשוננת. ישנם חמישה סוגים מוכרים: קרוצידוליט אמוזיט אנתופיליט טרמוליט אקטינוליט אסבסט קרוצידוליט נקרא גם בשם "אסבסט כחול". אסבסט סרפנטין סיב מתולתל . יש רק סוג אחד: כריסוטיול, הנקרא גם "אסבסט לבן". מאיפה מגיע האסבסט? האסבסט מגיע מכל קצוות העולם, היצרנים העיקריים הם רוסיה, קזחסטן וסין. מינרל האסבסט נכרה בעבר ברחבי צפון אמריקה. אסבסט עשוי להימצא במחצבים גדולים כמזהמים במינרלים אחרים כגון טלק וורמיקוליט. אסבסט קריזוטיל נמצא בדרך כלל בתוך סלעי נחש. בעוד שרוב מרבצי האסבסט ההמוניים מכילים 5% עד 6% אסבסט, חלק מהמרבצים, כמו מרבצי Coalinga בקליפורניה, מכילים 50% או יותר אסבסט. סיבי אסבסט שנחשפו בסלעי נחש נימים של אסבסט כריזוטי בסלעי נחש. מחלות הקשורות לאסבסט מחקרים מדעיים מפרסמים שחשיפה לאסבסט קשורה למספר מחלות, כולל סרטן.

מזותליומה היא סוג של סרטן הנגרם כמעט אך ורק על ידי חשיפה לאסבסט. מינרל האסבסט גורם גם לסרטן ריאות, סרטן השחלות וסרטן הגרון. מחלות אחרות הקשורות לאסבסט כוללות: אסבסטוזיס, גרורות פלאורליים, פלאק פלאורלי, דלקת פלאוריטיס, עיבוי פלאורלי מפוזר COPD סיכונים הקשורים לחשיפה לאסבסט כמות קטנה או גדולה של חשיפה לאסבסט אינה בטוחה, אבל לאסבסט יש בדרך כלל את ההשפעות הגרועות ביותר כאשר אדם נחשף לריכוז גבוהה שלו, או שהוא נחשף על בסיס קבוע לאורך תקופה ארוכה במקום העבודה שלו . אסבסט מצטבר בריאות ובגוף בכל חשיפה, ואין דרך ידועה להחזיר את הנזק שהוא גורם או שייגרם . סיבים נשאפים לריאות בקלות ברגע שהם מתפזרים באוויר.

חשוב להימנע ממוצרים שעלולים להכיל אסבסט. בנוסף, אנשים שחיים ליד מרבצי אסבסט טבעיים צריכים להימנע משימוש באדמה שעלולה להיות מזוהמת. רוב החולים במחלות הקשורות לאסבסט הם גברים בשנות ה-60 לחייהם ומעלה. הסיבה לכך היא שלמחלות הקשורות לאסבסט יש תקופת חביון ארוכה, שלעיתים קרובות לוקח עשרות שנים להתפתח בגוף . בדרך כלל הם נובעים מחשיפה תעסוקתית במקומות עבודה בעבר על ידי גברים שעסקו בעבודה פיזית ובמגע עם אסבסט . מקצועות ועבודות הקשורים לאסבסט הסוכנות לחומרים רעילים ולרישום מחלות חשפה שכ-27 מיליון עובדים בעולם נחשפו אך ורק למוצרי אסבסט בין 1940 ל-1979. נכון לעכשיו, למעלה מ-כ-1.3 מיליון עובדים בבנייה ובתעשייה הכללית נותרו בסיכון לחשיפה לאסבסט.

התקנות שנרשמו וחלו הפחיתו את הסיכון לחשיפה במקום העבודה, אך נותרה מידה של סיכון עבור מקצועות רבים. עבודות מסוימות שהיו בסיכון גבוה מבחינה היסטורית עדיין מהוות כיום סיכון רציני לחשיפה לאסבסט בקרב אותם נחשפים . מידע על אסבסט המראה שאסבסט הורג כמעט 40,000 אמריקאים מדי שנה ממחלת מזותליומה ממאירה, סרטן ריאות ומחלות קשורות אחרות. ארה"ב היא המדינה המפותחת היחידה שלא אסרה לחלוטין את החומר המסרטן. צבא ארה"ב השתמש באסבסט רבות משנות ה-30 ועד שנות ה-70, במיוחד על ספינות חיל הים, מה שגרם לוותיקים לשאת בנטל לא פרופורציונלי של מחלות הקשורות לאסבסט. כידוע לבני משפחה של חיילים משוחררים ועובדים אחרים בתעשיית האסבסט יש גם סיכון מוגבר לפתח מחלה הקשורה לאסבסט בגלל חשיפה מיד שנייה שקשורה להימצאות של אותם חיילים בחופשות שבני ביתם נחשפו אליהם כתוצאה מזה שלא החליפו בגדים וחשפו את בני ביתם לסיבים שהיו על בגדיהם בחופשות שבאו הביתה .

מגורים בקרבת מכרה מזוהם באסבסט או מתקן ייצור חושף אנשים בסיכון לחשיפה סביבתית. אתרי עבודה בתעשיית האסבסט קיימים ברחבי ארצות הברית, כמו בעיירה אמבלר, פנסילבניה, ובנקודות ציון כמו Grand Central Terminal בניו יורק. לדוגמא: עשרות שנים של כריית ורמיקוליט ליד אתר Superfund בליבי, מונטנה, גרמו לאחד האסונות הסביבתיים הקשים ביותר בתולדות ארה"ב. העפרה הכילה עקבות של אסבסט שזיהמה את האזור שמסביב למרחק של קילומטרים, ובסופו של דבר גרמה למותם של מאות מתושבי ליבי. מוצרי אסבסט כאשר האמריקאים והישראלים או שאר בני העולם נחשפים לאסבסט כיום, זה בדרך כלל באמצעות עבודות שיפוץ או הריסה של בניין ישן שעדיין מכיל מוצרי אסבסט עתיקים. לציטוט ממאמר בשנת 2020 השלימה הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב הערכת סיכונים עבור מוצרי אסבסט קריזוטיל חוקיים ומצאה סיכון חשיפה בלתי סביר לעובדים המטפלים בדיאפרגמות אסבסט, אטמי יריעות, בלוקים של בלמים לשדה שמן, בלמים וציפויי רכב לאחר שוק, וחומרי חיכוך אחרים לרכב. לאורך השנים מאות יצרנים השתמשו בבידוד אסבסט במנועי קיטור, בצנרת ובקטרים.

מאוחר יותר הופיעו אלפי שימושים אחרים, וחברות החלו להכניס אותו במוצרים כמו דוודים, אטמים, מלט, חומרי קירוי ורפידות בלמים לרכב. כיצד לזהות מוצרי אסבסט לא ניתן לראות, להריח או לטעום סיבי אסבסט מיקרוסקופיים. אלא אם כן הוא מסומן בבירור כאסבסט, הדרך היחידה לזהות אסבסט בחומר לא מסומן היא לשלוח דגימה למעבדה לבדיקה או לשכור מפקח אסבסט מוסמך שיבדוק היתכנות אסבסט . חומרי אסבסט מתחלקים לשתי קטגוריות סיכון: חומרי אסבסט פריך . חומרי אסבסט פריך קל לשבור או לפורר ביד. דוגמאות כוללות בידוד צינור אסבסט ישן ואבקת טלק מזוהמת באסבסט. חומרים אלו מסוכנים מכיוון שהם יכולים בקלות לשחרר אבק רעיל לאוויר. לוח בטון שבור המכיל אסבסט לא מתפורר זהו אסבסט צמנט שונה להבדיל מפריך . חומרי אסבסט לא פריכים חומרי אסבסט לא מתכלים, כגון לוחות אסבסט צמנט ואריחי אסבסט ויניל, הם עמידים. מוצרים אלה שומרים על סיבי אסבסט כלואים בבטחה כל עוד המוצרים אינם מופרעים. על ידי ניסור, גירוד או ריסוק המוצר שעלולים לשחרר סיבים. טיפים לטיפול בטוח באסבסט מצבים מסוימים דורשים הסרה של חומרים המכילים אסבסט. אבל אולי בטוח יותר להשאיר את החומרים ללא הפרעה או לעטוף אותם עם חומר איטום. התייעצו עם איש מקצוע מוסמך להפחתת אסבסט לקבלת הייעוץ הטוב ביותר. תחומי שיפוט מסוימים מאפשרים לבעלי בתים להסיר חומרי אסבסט בעצמם. אם אתה שוקל הורדת אסבסט בעצמך, זכור את אמצעי הזהירות הבאים והחוקים של המשרד לאיכות הסביבה המדברת על עבודה מצומצמת בלבד . אטום את אזור העבודה עם יריעות פלסטיק וכבה את המיזוג.

ללבוש מסכת אבק עם מסנן חלקיקי אוויר (HEPA) ביעילות גבוהה p3. ללבוש סרבל חד פעמי וכפפות במהלך הורדת האסבסט. השתמש במרסס מים עם חומר מלכד כדי לשמור על חומרי אסבסט רטובים ולדכא אבק בכל עת. נקה את אזור העבודה עם מגבונים לחים או שואב אבק עם מסנן HEPA אם זה בתוך חלל הבית . השלך פסולת אסבסט בשקיות המסומנות בבירור במטמנה הרשומה שמטמינה אסבסט. למידע נוסף על הורדת אסבסט האם אסבסט אסור? אסבסט אינו אסור בישראל למעט מבני ציבור ועוד הנחיות שרשומות במידע של איכות הסביבה , המינרל הרעיל עדיין נמצא בשימוש נפוץ ברוסיה, סין, הודו ומקסיקו. חלופות בטוחות לאסבסט מאז שנות ה-80, יצרנים בארצות הברית הפסיקו במידה רבה את השימוש באסבסט, והסתמכו במקום זאת על מספר תחליפים בטוחים יותר. בישראל בשנת 1997 סגרו את מפעל איתנית בנהריה . החלופות כגון : בידוד קצף פוליאוריטן קצף פוליאוריטן הוא זול ויעיל לבידוד. פועלי בניין יכולים בקלות להתיז קצף פוליאוריטן בתרסיס לבידוד ולאטום. יש לשים לב לתכונות החומר הרעילות והקלות באפשרות של התלקחות . בד סיליקה אמורפי סילקה את המאפיינים של סיבי אסבסט . בד סיליקה אמורפי הוא בד איכותי השזור מסיבי סיליקה אמורפיים כמעט טהורים. כמו אסבסט, הסיבים אינם נרקבים או נשרפים. סיבי תאית, תחליף לאסבסט צמנט סיבי תאית עשויים בדרך כלל מכותנה, עיסת עץ, פשתן או נייר מגורר שעבר טיפול כימי כדי לשפר את תכונותיו. קמח פלסטיק טרמוסט, חומר מילוי לפלסטיק ודבקים ,קמח פלסטיק טרמוסט עשוי מתערובת של סיבי עץ וקלסרים, כגון ביצה או ג'לטין, אשר מתקשה ולאחר מכן טחון דק. ההיסטוריה של האסבסט עוד מימי קדם, אך בארה"ב, מינרל האסבסט הרעיל זכה לשיא פריחתו באמצע העשורים של המאה ה-20. מראשית תעשיית האסבסט המודרנית תיעדו רופאים את ההשפעות הקטלניות של חשיפה לאסבסט בדוחות רפואיים מפוזרים. כבר בשנות ה-30, גם מנהלי עסקים חקרו בשקט את הנושא ומצאו שחשיפה לאסבסט גורמת למחלות ריאות. אך לצערנו זה לא פורסם ברבים .

חברות אסבסט הרוויחו הון רב על ידי מכירת בידוד לבוני ספינות במהלך מלחמת העולם השנייה, והן הרחיבו את עסקיהן עוד יותר במהלך תנופת הבנייה שלאחר המלחמה. חברות אלה אפילו שילמו לחוקרים חסרי מצפון, כמו JC Wagner , שעזרו להם להתכחש לכל אחריות הקשורה למחלת האסבסט . הפסקת ייצור האסבסט אי אפשר היה עוד להתעלם עוד מפרסום מידע חדש על אסבסט וראיות רפואיות הקושרות את המינרל לסרטן. איגודי העובדים החלו להשיב מלחמה. חברות אמריקאיות ביטלו בהדרגה את רוב השימושים באסבסט בשנות ה-80, אבל זה היה מאוחר מדי עבור העובדים שטיפלו במוצרי אסבסט במשך עשרות שנים. מסמכים של בית המשפט בארה"ב ובארץ ישראל מספקים הוכחה בלתי ניתנת להפרכה שתעשיית האסבסט מינפה את כוחה והשפעתה כדי לשמור על העובדים והציבור בחושך לגבי סכנות האסבסט. העובדים לא הוזהרו מפני החומר המסרטן, ומשפחותיהם שילמו על רשלנות התעשייה. עשרות חברות מעורבות בטיוח בן עשרות שנים. כריית אסבסט הפכה לתעשייה מרכזית לאספקת סיבים למוצרים תעשייתיים. משנת 1927. תביעת פיצויים ידועה ראשונה לעובדים בגין מחלה הקשורה באסבסט משנות ה-30 חברות אסבסט חקרו בשקט השפעות בריאותיות והסתירו את התוצאות משנת 1933 מחקרים רפואיים מאשרים שאסבסט גורם למזותליומה משנת 1973.

תביעות הקשורות לאסבסט יצרני האסבסט בעולם נושאים באחריות למחלות שהמוצרים שייצרו במפעלם .הם הגורמים למחלות וזאת מכיוון שהם כיסו ראיות להשפעות הבריאותיות של האסבסט והמשיכו לחשוף עובדים וצרכנים. עובדים לשעבר שעבדו במפעלים ובחוץ באסבסט או שהיו חשופים לאסבסט מגישים תביעות נגד חברות אסבסט, וכך גם העובדים שהשתמשו במוצרי אסבסט בעבודה. בני משפחה המפתחים מזותליומה באמצעות חשיפה יד שנייה זכאים אף הם להגיש תביעה משפטית. אנשים עם מזותליומה יכולים לקבל פיצוי באמצעות מספר אפשרויות משפטיות, כולל קרנות נאמנות שהוקמו על ידי חברות אסבסט שפשטו רגל. מאות אלפי חולים ומשפחות ביקשו פיצוי בגין מחלות שנגרמו עקב רשלנות תעשיית האסבסט. תביעות אלו מעמידות את תעשיית האסבסט באחריות לנזק שהם גרמו ומספקות פיצוי נחוץ לכיסוי חשבונות רפואיים ואובדן שכר. יותר מ-50 מדינות אחרות אסרו את השימוש באסבסט, אך השימוש בו נותר חוקי בארה"ב ובישראל לאחר היסטוריה מורכבת של חקיקה ורגולציה. שכירת חברה להפחתת אסבסט להסרת אסבסט ממבני מגורים ומסחר היא האסטרטגיה הבטוחה ביותר לשמור על עצמך ועל אחרים בטוחים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.